lördag 12 juli 2014

Försök till beskrivning

Jag har aldrig skrivit ett virkmönster tidigare men nu ska jag försöka förklara hur jag virkade min sommarsjal. Inspirationen kommer härifrån: http://instagr.in/u/anniedesigncrochet - jag har gjort mig ett försök att göra något som liknar en av hennes sjalar. 

Jag använde mig av Debbie Bliss ekologiska bomull, 2 nystan rosa och 2 nystan ljusblått samt rest till uddkant och blomman. Virknål 3,5.

Sjalen virkas från nacken och ner.

Varv 1: 7 lm. Vänd

Varv 2: 1 stolpe i 5:e maskan,  1 lm, hoppa över 1 maska, 1 stolpe. Vänd.

Varv 3: 4 lm och 1 stolpe i första stolpen från föregående varv (ökning), 1 lm, hoppa över en maska,  (1 stolpe,  1 l, 1 stolpe, 1 lm, 1 stolpe) i mittersta stolpen från föregående varv (ökning mitt bak), 1 lm, hoppa över en maska, 1 stolpe. Vänd.

Varv 4 : 4 lm och 1 stolpe i första stolpen från föregående varv,  1 lm, hoppa över en maska,  1 stolpe i stolpe från föregående varv, 1 lm, hoppa över en maska, (1 stolpe,  1 l, 1 stolpe, 1 lm, 1 stolpe) i mittersta stolpen från föregående varv (ökning mitt bak), 1 lm, hoppa över en maska, 1 stolpe i stolpe från föregående varv, 1 lm, hoppa över en maska, 1 stolpe. Vänd.

Upprepa varv 4 och för varje gång görs ökningarna på samma sätt vilket innebär att rutmönstret bildas när man gör stolpar och lm över varje föregående varv.

Vid ca vart 9: e varv görs 1 stolpe i varje maska från föregående varv dvs även i lm. Ökningarna görs på samma sätt som tidigare.

Uddkant: 1 varv stolpar i varje maska med ökningar som tidigare. Vänd. 5 stolpar i varannan maska.

Blomma: Mönster hittade jag här

Lycka till och hör gärna av dig om något är svårt att tyda så hjälper jag till efter bästa förmåga!  /Eva

2 kommentarer:

  1. Tack för mönstret! Jag börjar virka med en gång!!
    Kicki

    SvaraRadera
  2. Kul - lycka till och hoppas du kan tolka mina förklaringar! /Eva

    SvaraRadera